COOP Jednota Slovensko je najstarším obchodným systémom na Slovensku. V roku 1845 založil Samuel Jurkovič prvé družstvo na Slovensku (Spolok gazdovský) a v roku 1869 založil Samuel Ormis v Revúcej prvý Potravný spolok – predchodcu družstevného maloobchodu. Odvtedy jeho kontinuita nebola prerušená a prešiel mnohými zmenami, až sa vyprofiloval na tradičný moderný maloobchod – COOP Jednotu.
• Obchodné meno: COOP Jednota Slovensko, spotrebné družstvo
• Vznik a vývoj:
29. 11. 1968 – vznik Slovenského zväzu spotrebných družstiev
29. 1. 2002 – zlúčenie Slovenského zväzu spotrebných družstiev, družstvo so spoločnosťou COOP CENTRUM, a.s.
• 7. 3. 2002 – zmena obchodného mena na COOP Jednota Slovensko, spotrebné družstvo
• Právna forma: družstvo
• Počet členov k 31. 12. 2022: 30 spotrebných družstiev
Poskytovať podporu a servis svojim členom, franšízantom,
pôsobiť ako nákupné, servisné a marketingové centrum skupiny COOP Jednota,
zastupovať a reprezentovať družstevné
záujmy vo vzťahu k štátnym orgánom, záujmovým organizáciám a obchodným
partnerom.
Zmyslom existencie je udržateľný maloobchodný predaj potravín a s tým súvisiacich služieb pre zákazníkov a členov družstiev. V tomto zmysle nadviazať na viac ako 150-ročnú tradíciu a posolstvo vzájomných potravných a úverových družstiev vznikajúcich od roku 1845.
Význam udržateľnosti:
1. Ekonomická udržateľnosť = ziskovosť
2. Sociálna udržateľnosť = slušné, asertívne vzťahy a
vzájomne výhodná spolupráca všetkých dotknutých subjektov vnútri skupiny COOP
Jednota a zároveň s externým prostredím
3. Environmentálna udržateľnosť = bez negatívnych
vplyvov na okolie
Vízia
COOP Jednota Slovensko chce napĺňaním poslania zabezpečovať, aby skupina COOP Jednota:
Ø bola vyhľadávaným príťažlivým, moderným maloobchodným predajcom s kvalitným tovarom a službami, so zameraním na kvalitné domáce a lokálne potraviny
Ø stala sa jedinečným miestom, ktoré je súčasťou zvyšovania kvality života zákazníkov, súčasťou ich domovov
Ø inšpirovala zákazníka ku zdravému životnému štýlu, k ochrane krajiny a zodpovednosti za ňu
Ø bola zodpovedným subjektom, ktorý zlepšuje svojím konaním relevantnú komunitu
COOP Jednota Slovensko chce vytvárať a poskytovať COOP
Jednotám ako členom nástroje a riešenia na rast, resp. udržanie trhového
podielu.
Strategické ciele
Ø Zvyšovať ekonomickú silu a efektívnosť skupiny COOP Jednota, zvyšovať kvalitu procesov a kvalitu každého bodu skupiny COOP Jednota
Ø Podporovať ekonomickú udržateľnosť každého subjektu skupiny COOP Jednota, a to nielen v krátkodobom horizonte
Ø Rozvíjať udržateľnosť v zmysle sociálnej a spoločenskej zodpovednosti
Ø Budovať environmentálnu udržateľnosť
Ø Posilňovať lojálnosť zákazníka
Ø Racionalizovať procesy v oblasti nákupu a predaja tovarov a služieb
Ø Zvyšovať hodnotu značky COOP Jednota
Ø Digitalizovať a realizovať multichannel presence
Ø Vzdelávať a vychovávať odborné a manažérske kádre
Ø Zabezpečovať transfer vedomostí, skúseností a „best practice“ zo zahraničia
Ø Prehodnotiť systémové akvizície na vnútornom, resp. aj na zahraničnom trhu
Ø Prehodnotiť otvorenosť systému pre vonkajšie podnikateľské subjekty
Ø Podporovať otvorenú a neustálu komunikáciu v rámci skupiny COOP Jednota v dobrej viere
Základné hodnotové piliere COOP Jednoty
1. pilier = spokojný zákazník
Najvyššou zdieľanou hodnotou celej skupiny COOP Jednota je
spokojný zákazník. Zákazník je ten, ktorý rozhoduje o budúcnosti skupiny COOP
Jednota a udržateľnosti rozvoja celej skupiny.
2. pilier = predajné miesto
Najdôležitejším miestom skupiny COOP Jednota je predajňa.
Kľúčové je zabezpečenie plynulého zásobovania, optimalizácia sortimentu s
ohľadom na jednotlivé maloobchodné reťazce, pokračovanie v modernizácii a
rozvoji maloobchodnej siete s ohľadom na životné prostredie a udržateľnosť.
3. pilier = zamestnanec
Tvorivý, spokojný, zodpovedný a spoľahlivý zamestnanec je
základom úspešnosti napĺňania cieľov a poslania skupiny COOP Jednota ako aj
zárukou integrity systému.
4. pilier = člen spotrebného družstva
Spotrebné družstvo je pomocnou rukou pre svojich členov a
členovia sú platnou súčasťou komunity COOP Jednota a zárukou zlepšovania
spoločnosti.
Základné princípy spolupráce v COOP Jednota
Ø Transparentnosť
Ø Otvorenosť
Ø Férové vzťahy
Ø Poznanie zákazníka
Ø Poznanie predajní a praxe predajní
Výkony skupiny COOP Jednota a trhová pozícia
Regionálne COOP Jednoty zaoberajúce sa obchodnou činnosťou
dosiahli v roku 2022 celkový maloobchodný
obrat vo výške 1,771 mld. eur, čo v porovnaní s rokom 2021 predstavuje nárast o
9,3 %.
Celkové tržby COOP Jednôt boli vo výške 1,534 mld. eur a
medziročne zaznamenali nárast o 9,8 %.
Logistické centrá skupiny COOP Jednota dosiahli tržby v
celkovej výške 0,719 mld. eur, čo bolo o 10,6 % viac v porovnaní s rokom 2021.
Súhrnné tržby skupiny COOP Jednota boli v roku 2022 vo výške
2,253 mld. eur a v porovnaní s rokom 2021 vzrástli o 10 %.
COOP Jednoty pre svojich zákazníkov otvorili v roku 2022
spolu 14 nových predajní a zrekonštruovali 56 predajní. Systém COOP
Jednota si aj v roku 2022, napriek stále silnejšiemu boju o zákazníka a intenzívnej
expanzii konkurenčných reťazcov, udržal pozíciu lídra v predaji potravín medzi maloobchodnými
reťazcami. Zároveň je aj najväčším a obratovo najsilnejším slovenským obchodným
reťazcom, s najväčším podielom slovenských výrobkov, ktorých má v priemere až
70 % na svojich pultoch.
Situácia na trhu bola v roku 2022 náročná a nestabilná.
Začiatok roka bol najskôr ovplyvnený pokračujúcimi obmedzeniami súvisiacimi s
pandémiou COVID-19 a od konca februára vojnovým konfliktom na Ukrajine s
negatívnymi dopadmi nielen na európsku, ale aj na celosvetovú ekonomiku.
Výrazný rast cien hlavne energií, pohonných hmôt a zavedenie
sankcií voči Rusku mali negatívny dopad na všetky sektory hospodárstva aj na
Slovensku.
Vplyv vysokej inflácie, energetická kríza, výpadok
niektorých potravinových komodít, náklady na zálohovanie, z mesiaca na mesiac
nižšia kúpyschopnosť obyvateľstva a tiež výrazne teplejšie počasie sa podpísali
tak na vývoji tržieb, ako aj nákladov v skupine COOP Jednota.
V priemere za celý rok 2022 spotrebiteľské ceny medziročne
vzrástli o 12,8 %, ku koncu roka dokonca až o viac ako 15 %. Kým inflácia v
roku 2021 bola 3,2 % a od roku 2005 ani raz neprekročila hranicu 5 %, v roku
2022 ročná inflácia prekonala predošlé maximum z roku 2000. Rýchlejšie ako v
roku 2022 rástli ceny na Slovensku len v roku 1993 po rozpade Československa.
Pri potravinách sa ceny počas roka 2022 medziročne zvýšili v priemere o viac
ako 19 %, na čo najväčší vplyv mal výrazný rast cien mäsa, mlieka, syrov a
vajec, chleba a obilnín, ovocia a zeleniny.
Ďalší vývoj na trhu je ťažké predpokladať, hlavne z dôvodu nejasného vývoja v konflikte na Ukrajine.
No vzhľadom na prijaté opatrenia vo vzťahu k energetickej kríze zo strany vlády SR sa predpokladá, že inflácia bude tento rok nižšia, ako sa pôvodne očakávalo. Zastropovaním cien energií pre domácnosti a kompenzačnými opatreniami pre podnikateľské subjekty by nemal celoročný priemerný nárast inflácie prekročiť 10 %. V druhej polovici roka by dokonca mohla klesnúť na približne 5 % v medziročnom porovnaní, čo by pomohlo opäť naštartovať ekonomiku a zvýšiť kúpyschopnosť obyvateľstva.
Výročné správy
2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007