COOP Jednota Slovensko je najstarším obchodným systémom na Slovensku. V roku 1845 založil Samuel Jurkovič prvé družstvo na Slovensku (Spolok gazdovský) a v roku 1869 založil Samuel Ormis v Revúcej prvý Potravný spolok – predchodcu družstevného maloobchodu. Odvtedy jeho kontinuita nebola prerušená a prešiel mnohými zmenami, až sa vyprofiloval na tradičný moderný maloobchod – COOP Jednotu.
Obchodné meno: COOP Jednota Slovensko, spotrebné družstvo
Zapísaná: Obchodný register Mestského súdu Bratislava III, odd. Dr., vl. č. 218/B
Vznik a vývoj:
Právna forma: družstvo
Počet členov k 31. 12. 2023: 30 spotrebných družstiev
Poskytovať podporu a servis svojim členom, franšízantom, pôsobiť ako nákupné, servisné a marketingové centrum skupiny COOP Jednota, zastupovať a reprezentovať družstevné záujmy vo vzťahu k štátnym orgánom, záujmovým organizáciám a obchodným partnerom.
Zmyslom existencie je udržateľný maloobchodný predaj potravín a s tým súvisiacich služieb pre zákazníkov a členov družstiev. V tomto zmysle nadviazať na viac ako 150-ročnú tradíciu a posolstvo vzájomných potravných a úverových družstiev vznikajúcich od roku 1845.
1. Ekonomická udržateľnosť = ziskovosť
2. Sociálna udržateľnosť = slušné, asertívne vzťahy a vzájomne výhodná spolupráca všetkých dotknutých subjektov vnútri skupiny COOP Jednota, a zároveň s externým prostredím
3. Environmentálna udržateľnosť = bez negatívnych vplyvov na okolie
COOP Jednota Slovensko chce napĺňaním poslania zabezpečovať, aby skupina COOP Jednota:
COOP Jednota Slovensko chce vytvárať a poskytovať COOP Jednotám ako členom nástroje a riešenia na rast, resp. udržanie trhového podielu.
Najvyššou zdieľanou hodnotou celej skupiny COOP Jednota je
V roku 2023 dosiahli spotrebné družstvá prevádzkujúce predajne COOP Jednota celkový maloobchodný obrat vo výške 1,957 mld. eur, čo bolo o 10,5 % viac ako v roku 2022. Celkové tržby COOP Jednota boli vo výške 1,699 mld. eur a v medziročnom porovnaní boli vyššie o 10,8 %. Logistické centrá skupiny COOP Jednota dosiahli tržby v celkovej výške 0,812 mld. eur, čo bolo o 12,8 % viac v porovnaní s rokom 2022. Súhrnné tržby skupiny COOP Jednota boli v roku 2023 vo výške 2,511 mld. eur a v porovnaní s rokom 2022 vzrástli o 11,5 %.
COOP Jednota, v súlade so strategickým cieľom byť čo najbližšie k zákazníkovi a udržať si pozíciu najsilnejšieho domáceho reťazca, intenzívne pracuje na rozvoji a modernizácii svojich predajní. V roku 2023 pre zákazníkov otvorila spolu 17 nových predajní a 228 ich zrekonštruovala, pričom preinvestovala spolu takmer 47 mil. eur. Významnou udalosťou v rámci štruktúry a modernizácie predajnej siete bol od júla 2023 presun 70 supermarketov COOP Jednoty vo všetkých regiónoch Slovenska do vyššieho formátu Tempo SUPERMARKET so širšou ponukou kvalitných tovarov, najmä od slovenských výrobcov, s cieľom uspokojiť aj toho najnáročnejšieho zákazníka. V roku 2023 systém COOP Jednota posilnil svoju pozíciu aj v Bratislave. Začiatkom novembra otvorila COOP Jednota Nové Zámky modernú veľkoplošnú predajňu Tempo SUPERMARKET s predajnou plochou 1 600 m², ktorá je súčasťou obchodného centra Tehelko v priestoroch Národného futbalového štadióna.
Tradičný maloobchodný reťazec COOP Jednota sa zameriava predovšetkým na predaj kvalitnej domácej produkcie. Reálny predaj slovenských potravín v COOP Jednote je viac ako 70 %, čo je najviac spomedzi všetkých potravinových sietí pôsobiacich na Slovensku. A dokonca až 85 % produktov pod vlastnou značkou COOP Jednota pochádza od slovenských dodávateľov. Dlhodobou spoluprácou prednostne práve so slovenskými dodávateľmi a výrobcami podporuje skupina COOP Jednota domácu ekonomiku a podnikanie v oblasti potravín na Slovensku. Široká paleta lokálnych produktov v predajniach symbolizuje rozmanitosť regiónov, ale táto spolupráca zároveň prináša ekonomickú udržateľnosť miestnych producentov. Regionálne COOP Jednoty spolupracujú s lokálnymi pekármi, mäsiarmi a spracovateľmi či výrobcami mlieka a mliečnych produktov, čím zabezpečujú zákazníkom maximálnu čerstvosť a kvalitu.
Rok 2023 bol na Slovensku poznačený pretrvávajúcou vysokou infláciou, čo malo vplyv na oslabenie kúpnej sily domácností. Tržby v maloobchode v súhrne za celý rok 2023 dosiahli o 4,5 % nižšiu hodnotu ako v roku 2022. Významný vplyv na priemernú ročnú infláciu vo výške 10,5 % mali stále rastúce ceny potravín a nealkoholických nápojov a bývania s energiami. Potraviny s nealkoholickými nápojmi počas roku 2023 zdraželi v priemere o viac ako 17 %, bývanie s energiami o viac ako 9 %. Tieto dve položky tvoria takmer polovicu percent výdavkov slovenských domácností. Nákupné správanie zákazníkov sa mení, zákazník je opatrný, nakupuje s rozvahou a v menších množstvách, orientuje sa oveľa viac na zvýhodnené a akciové ponuky, ako aj na produkty vlastných značiek. Vzhľadom na to, že pokles celkovej inflácie v roku 2023 bol oproti očakávaniam rýchlejší, a to predovšetkým v dôsledku klesajúcich cien energií, očakáva sa postupné zrýchlenie tempa rastu ekonomiky a oživenie spotreby by mal podporiť aj rast reálnych miezd.
Výročné správy
2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007